sâmbătă, 3 martie 2018

Recenzie literară: Where'd You Go, Bernadette?/ Unde ai dispărut, Bernadette? de Maria Semple (2012)

Bee Branch, o adolescentă inteligentă și plină de viață este foarte atașată de mama ei, Bernadette Fox, un arhitect genial, dar care nu a mai făcut nimic de mult timp. Elgin Branch, capul familiei, muncește la un proiect serios la Microsoft. Totul se schimbă în clipa în care Bee termină anul școlar cu note mari, iar dorința ei este de a pleca împreună cu familia într-o excursie în Antarctica și astfel încep pregătirile. După câteva evenimente și răsturnări de situație, Bernadette dispare, iar Bee decide să descopere unde este mama ei prin intermediul tuturor mailurilor, scrisorilor și scrisoricilor schimbate între mai multe personaje.
Where'd You Go, Bernadette? este o carte ce m-a amuzat foarte mult. Limbajul simplu, dar care descrie fiecare personaj participant la acțiune, evenimentele ce se petrec simultan în mai multe locuri, dar și personalitatea lui Bernadette, toate aceste elemente fac din romanul Mariei Semple o comedie savuroasă.
Mi-a plăcut mult faptul că două treimi din carte sunt reprezentate de corespondența dintre Elgin și adminul său, Soo-Lin, dintre Soo-Lin și prietena ei, Audrey Griffin, vecina familiei Branch și care nu o suportă pe Bernadette și Bernadette însăși, o agorafobă ce preferă să rezolve absolut toate problemele din viața ei prin intermediul unui asistent virtual, Manjula.
Cea care citește scrisorile și care narează acțiunea este Bee, iar cititorul astfel află povestea din spatele dispariției lui Bernadette și toate motivele care au dus la acest eveniment. Personajele sunt bine conturate prin intermediul spuselor și a acțiunilor lor, elementul de comic este prezent pe tot parcursul narării, iar de Bernadette nu ai cum să nu te îndrăgostești - de femeia aiurită, plină de ciudățenii, dar îmbrăcată la patru ace și foarte mândră de copila sa.
Finalul cărții este unul bine pregătit încă de la bun început, deși narațiunea capătă un alt ritm în ultimele capitole, ceea ce-i conferă romanului un farmec aparte. Acțiunea se desfășoară mult mai rapid, iar cititorul urmărește totul prin ochii lui Bee, astfel având posibilitatea de a o cunoaște mai bine.
Where'd You Go, Bernadette? e o carte amuzantă, cu personaje simpatice și probleme simple, dar care sunt rezolvate în cele mai bizare moduri. Dacă vreți o lectură ușoară, antrenantă și care să vă facă să zâmbiți, romanul Mariei Semple este o variantă ce trebuie luată în considerație.
PS: Dacă vă tentează cartea, o găsiți la editura Litera - Unde ai dispărut, Bernadette? în traducerea Mihaelei Buruiană. Lectură plăcută! :)